De invloed van het internet

Invloed van internet

Internet heeft nog steeds grote invloed op mens en maatschappij. Dagelijks mailen, communiceren, zoeken, handelen en kopen miljoenen mensen op het internet. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer driekwart van de Europese bevolking online te vinden is, zij zijn gemiddeld  12,5 uur per week online te vinden. 

Trends op het gebied van internet

Internet heeft een grote impact op mens en maatschappij. Internet ontwikkeld zich razend snel, daarom hebben wij een aantal ontwikkelingen op het gebied van internet voor je op een rijtje gezet: 

  1. De consument zijn media-patroon veranderd. De afgelopen 10 jaar zijn steeds meer consumenten gaan internetten. Deze tijd besteden zijn eerst aan televisie kijken. 
  2. De betrouwbaarheid van internet gaat omlaag. Iets meer dan 70% van de gebruikers beschouwt de informatie die op internet te vinden is als betrouwbaar en geloofwaardig. Hier zit een lichte daling in. 
  3. Internet is nummer 1 informatiebron geworden
  4. Tijdrovende e-mails 

E-mailen blijft de belangrijkste reden waarom mensen online  gaan, maar de bezorgdheid van spam mailtjes neemt toe. 

Online shopping op internet

Consumenten in Nederland kopen steeds meer op het internet. Dit blijkt ook uit de cijfers die Ecommerce Europe presenteerde. In 2014 is de e-commercemarkt gegroeid naar € 423,8 miljard. Ze verwachten dat de online omzet van B2C bedrijven in 2015 stijgt naar € 477 miljard. Nederland staat op een zesde plek met € 13,9 miljard. Experts verwachten dat het online shoppen tot 2020 met 35% toeneemt. Uit bovenstaande cijfers blijkt hoe belangrijk het is om een goed functioneerde webshop te hebben. In 2014 telde Nederland 59000 webshops. Het is erg belangrijk dat je je met jouw webshop onderscheid. Dat online winkelen steeds populairder wordt blijkt uit de volgende voordelen: 

  • Online winkelen is makkelijk.
  • Aantrekkelijke prijzen.
  • Prijzen vergelijken.
  • 24 uur, 7 dagen per week winkelen.

Geen opdringende medewerkers.

Webdesigns van de toekomst

Zoals boven vermeld, is het erg belangrijk dat je kunt onderscheiden. Er zijn immers al Nederland al honderdduizenden websites zijn. Steeds vaker krijgen wij vaker de vraag; hebben webshops nog toekomst? JA, de webshop heeft nog toekomst. Het is alleen belangrijk dat je kennis hebt van verschillende zaken. Deze zaken zijn:

  • Internet marketing.
  • Webshop of website ontwikkeling.
  • Design
  • en branding

Internet mogelijkheden

Naast online winkelen zijn er op internet nog meer mogelijkheden. Zo kun je het internet gebruiken als: 

  • Informatiebron: kranten, sites over specifieke onderwerpen en zoekdiensten. 
  • Communicatie: e-mail, chat, discussiegroepen en community's, zijn enkele voorbeelden maar ook toegang tot geavanceerde software is mogelijk via de "cloud" een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de XLog energiemanagement monitoringsoftware
  • Entertainment: games, muziek, internetradio en web-tv.
  • Zakelijk: e-commerce voor consumentenbedrijven en logistiek tussen bedrijven. 

Op het internet zijn eindeloze mogelijkheden. Het is een bedrijf zeker aan te raden om gebruik te maken van internet

Terug naar overzicht